رواية مجنونة زلزلت كياني الفصل الثاني 2 بقلم دينا سمير
الفصل الثاني
(احتضنها والدها، وبعد قليل احضرا الشنط وصاعده الي سيارتهم وامسكه طريقهم الي الصعيد، وبعد وقت قد وصلا كلا من مراد ومي وابنائهم وأصدقاء صافيناز الاربعه، وحين وصولهم، تفجااه بصافيناز بتصرخ)
صافيناز (وبتاخد نفس) ياااه علي الجمال، الصعيد يا عشقي الوحيد
مي: يا بنتي خضتيني، اهدي الله يخليكي
نورا: قطعت الخلف يا شيخه حرام عليكي
ناري: ايه الالفاظ دي يا نورا
نورا: مالها الالفاط يا بنت الباشا مش عجباكي
منه: خلاص يا جماعه اهده
مي: خلاص يا بنات بقي
صافيناز: بابي بالله عليك نزلنا هنا هناخد جوله وهنيجي وراك
ندي: فعلا الجو تحفه
مراد: لا مينفعش هتوهي
صافيناز: يا بابي بليز، البنات هيكونو معايا
مي: هما ميعرفوش المكان يعني ممكن تضيعه في البلد
ناري: يا طنط لو حصل حاجه هنكلمكم
منه: هنتمشي شويه فعلا الجو هنا رائع
نورا: خلاص بقي يا طنط هنتمشي شويه وهنيجو وراكم، بليز
مراد (اوقف السياره) اوك هتتمشو شويه وتمسكه الطريق ده علي طول مش هتمشو كتير وهتشوفو البيت، أو ممكن ابعتلكم نادر ياخدكم
ندي: لا يا اونكل احنا هنتمشي لحد منوصل، ده الجو تحفه بجد
صافيناز (ترجلت بسعاده، وهي تدور حول نفسها) واووو الجو تحفه
(ترجل خلفها البنات، وهم يركضو خلف بعضهم بين الزراعه، وكانت سيارت معاذ خلفهم، وكان معه اخواته في السياره)
معاذ: هما ولاد المجانين دول ريحين فين
مازن: يا عم سيبك منهم، اكيد ابوك سيبهم عشان يضربوهم بالنار ونرتاح منهم
مصطفى: انا عايز افهم حاجه (نظر له الجميع باستفهام، ليكمل ) اختكم وجايه تتجوز العيال دي جاية معاها ليه يسعدوها
نادر: يا بني المشكله مش هنا
معاذ: طب فين
نادر: المشكله ان العيال دي قاطعه عندنا اشتراك 24ساعه، انا حاسس أنهم بيباته عندنا، السوال بقي العيال دي ملهاش أهل
مازن: انتا عارف انا مستغرب ايه
مصطفى: ابهرنا
مازن: العيال دي كلها كانو ركبين عربية ابوك ازاي
معاذ: صحيح العربيه خدتهم ازاي
نادر: عادي دول عملين زي فلت السجاره
معاذ: طب اقف اخدهم معانا
مصطفى: يا عم تاخد مين، ابوك سربهم هنخدهم احنا
مازن: امشي يا عم ربنا يحنن عليك
نادر: وراء ابوك متسيبهوش
(عند البنات كانا يركضا بسعاده كبيره خلف بعضهم إلا أن وصلو الي بحيره صغيره ممتده)
نورا: واوو بحر صغير
منه: انتي هبله يا بنتي بحر ايه، دي بركة
ناري: بركة ايه يا هبله انتي دي مش بركة
ندي: دي انا فكره اسمها كانت في فيلم قديم
صافيناز: هتضيعه مودي ليه بقي
ناري (سحبت دبوس شعرها لينسدل مثل الشلال علي ظهرها ويأخذ طوله الي ركبتيها) كده احلي بحب اشوف شعرك
صافيناز (وهي تبعد شعرها عن وجهها) يا غبيه (لتشاهد زجاجه فارغه لتاخذها وتملائها مياه وتستعد لتلقيها علي البنات) انا هوريكم (وافرغت الزجاجه باتجاه البنات اللواتي اسرعه من أمامها ليظهر حصان عليه أحد الأشخاص من العدم ويأخذ كل تلك الماء في وجهه ليتوقف سريعا وينظر لها بشر، لتنظر له بثقه)
صافيناز: قبل متتكلام يا خط الصعيد انتا، انتا الي غلطان محدش قالك تمشي بالسرعه دي افرض دوست علي حد دلوقتي
(اقتربا منها البنات وحولو إيقافها عن الحديث)
ناري (بهمس) خلاص انتي الي غلطانه
ندي: بنعتذر من حضرتك هي مكنتش تقصد
صافيناز: اخرصي منك ليها هيعمل ايه يعني هو الي غلطان
(كان الآخر ينظر لها بغضب واتضح أنه يعرفهم جيدا وكان حديثه مع نفسه كالتالي وهو يحرك نظره الي الخمس بنات)
- ياريت تكون العروسه اي وحده من دول بس متكنش دي(ووقف ببصره عند صافيناز، ليكمل لنفسه) مش ناقص هبل (واتحرك بحصانه بدون نطق شئ)
منه: ياشيخه حرام عليكي، بقي تبهدلي الراجل بالمايه وبالكلام
ندي: بس الواد ايه يا بت يا صافي مانجه
ناري: لا ولا عضلاته يلهوي قمر
نورا: لا واول مره اشوف جلبيه حلوه كده حبيت الجلبيات
صافيناز (وهي تقلدها) جلبيات، اسمها كده (باستفزاز) يا شيخه اتلهي
(لتمر بجانبهم سياره وتقف أمامهم ويترجل منها شاب في ال25من عمره، وينظر لهم نظرات غير متزنه) هو القمر بيطلع بالنهار
صافيناز: امشي من وشي عشان متزعلش
عبدالرحمن: لو هزعل علي ايدك يا قمر، احب اني ازعل
صافيناز: بس كده غالي والطلب رخيص (أمسكت يده التي يمدها إليها لتلويها بين يديها ولم تتركها الا وهي تصدر صوت تكسير عظامه يليها صرخه منه، لتسحبها صديقتها بعيد عنه وفجاه........) .....
بقلم دينا سمير محمد"نجوم ساطعة"